علت چکه کردن اب از پنل داخلی

علت چکه کردن اب از پنل داخلی 

احتمالا برای شما هم پیش امده که متوجه شدید اب از پنل داخلی کولرگازی چکه می کند اما نمی دونستید که دلیل چیه و چگونه این مشکل رو حل کنید . چکه کردن آب از پنل داخلی کولرگازی ممکنه برای هرکسی پیش بیاد و شما اولین نفری نیستید که با این مشکل مواجه شدید . ما در این مطلب سعی کردیم که دلایل چکه کردن اب را برای شما شرح بدهیم و همچنین را ه حل هایی برای شما ارائه می دهیم تا خودتون بتونید مشکل کولرتون و رفع کنید . پس اگر با این مشکل مواجه شدید این مطلب رو از دست ندید .

علت چکه کردن اب از پنل داخلی

نحوه عملکرد کولرگازی

همانطور که می دانید رطوبت موجود در هوا قابل مشاهده نیست اما زمانی که این رطوبت به علت تغیر دما به مایع تبدیل می شود می تونیم اون رو ببینم . مثلا وقتی شما یک لیوان اب خنک را در تابستان بیرون از یخچال می گذارید ، دور آن شبنم می نشیند و این همان رطوبت هوا است که به دلیل تغیر دما به شکل مایع تغییر حالت می دهد . گاز ها یا مبردهایی که داخل کولر باعث ایجاد سرما می شوند نز زمانی که کولر شروع به کار می کند از حالت گاز به مایع تبدیل می شوند و ان اب داخل یک ناودانی ریخته شده و از طریق لوله درین اما ممکنه دلایلی مانع خروج این اب از طریق لوله درین شود و این باعث و علت چکه کردن اب از پنل داخلی  می شود .

علت چکه کردن اب از پنل داخلی

دلایل ابریزش کولرگازی

  • مسدود شدن خروجی سینی تخلیه آب با ناودانی کولر

ناودانی کولر جایی است که اب حاصل از رطوبت در آنجا جمع شده و از طریق لوله ها به بیرون منتقل میشه . اما ممکنه به دلیل کثیفی ، تجمع گرد و خاک و پرزها بسته بشه و در نتیجه آب تخلیه نمیشه و از پنل سرریز میکنه . معمولا این دستگاه ها باید هر 2 سال یک بار تمیز و سرویس بشه تا همچنین مشکلی پیش نیاید . شما خودتون هم می تونید پنل را باز کرده و اون رو تمیز کنید . شما می تونید قاب جلویی پنل را بازکرده و به لوله درین دسترسی داشته باشید و اون رو تمیز کنید . ام در باز کردن قاب جلویی پنل بسیار دقت کنید که خارهای اون نشکند . البته شما از طریق پشت پنل هم می تونید به لوله درین دسترسی داشته باشید ( اگر خودتون نتونستید این کار رو انجام بدید حتما تعمیرکار خبر کنید . )

نکته : برای رفع این مشکل شما می توانید به تعمیرکار بسپارید تا در زیر پنل برای شما پمپ درین نصب کند تا آب به راحتی از آن تخلیه شود .

  • عدم جای گذاری لوله درین در جای مناسب و یا شکستن سینی ناودانی

اگر لوله تخلیه اب در جای خود قرار نگرفته باشد با لوله درین از جای خود خارج شده باشد اب از پنل سر ریز می کند . در این حالت این دستگاه باید باز و تعمیر شود . دلایلی که موجب این مشکل می شوند عبارتند از تا خوردن لوله درین ، مسدود شدن لوله درین ، نا مناسب بودن شیب شلنگ تخلیه ( شلنگ باید دارای شیب ملایم برای تخلیه باشد . )

  • کم بودن مقدارگاز کولرگازی

اگر میزان گاز کولرکم باشد موجب مختل شدن عملکرد کلی کولر می شود که چکه کردن اب از پنل هم می تواند یکی از مشکلات کمبود گاز باشد . ( کمبود گاز موجب یخ زدن فین های پنل داخلی کولر میشه و زمانی که اون رو خاموش کنید یخ ها آب شده و در ناودانی اب جمع میشه و سرریز میشه ) .

  • عدم عایق بودن لوله ها

در واقع لوله های این دستگاه بسار خنک هستند و اگر نتوان آن را با عایق پوشاند رطوبت هوا را به خود جذب می کند . و این مسئله به صورت ریزش اب به شکل قطره قطره ابریزش می کند . اگر از لوله کشی توکار هم استفاده می کنید خیلی عالی است .

  • تراز نبودن پنل هنگام نصب 

در هنگام نصب پنل روی دیوار حتام از تراز استفاده کنید تا آب از ناودانی چکه نکند .