اجزا اصلی تشکیل دهنده

اجزا اصلی تشکیل دهنده کولرگازی از دو بخش مکانیکی و الکتریکی تشکیل یافته اند :

الف ) بخش اصلی مکانیکی شامل :

  • کمپرسور
  • کندانسور ( تقطیر کننده )
  • اواپراتور ( تبخیر کننده )
  • ماده مبرد ( گاز خنک )
  • لوله مویی

ب ) بخش اصلی الکتریکی شامل :

  • الکتوروموتور
  • فن به همراه پروانه
  • برد الکترونیکی
  • فیوز حرارتی اتوماتیک ( overload )
  • سنسور دما
  • خازن
  • تابلو برق

اجزا اصلی تشکیل دهندهکمپرسور : یکی از اجزا اصلی تشکیل دهنده در این دستگاه ها می باشد . در   واقع یک قلب یک سیستم تبرید می باشد زیرا عمل آن مکش گاز از اواپراتور و رانش به طرف کندانسور می باشد . در یک سیستم تبرید تراکمی ، کمپرسور با ایجاد اختلاف فشار لازم جریان مبرد را از یک قسمت سیستم به قسمت های دیگر برقرار می کند که این فشار در قسمت مکش ضعیف و در قسمت رانش قوی می باشد . کمپرسورهای مورد استفاده در این دستگاه ها معمولا در سه نوع پیستونی ، روتاری و اسکرول تولید می شوند .

کمپرسور پیستونی : عملکردی مشابه سیلندر و پیستون خودرو داشته که با هر بار رفت و برگشت پیستون مقداری از گاز مبرد موجود دز محفظه کمپرسور به داخل سیلندر مکیده شده و تحت تراکم قرار گرفته و با فشار به داخل سیستم هدایت میشود .

کمپرسور روتاری ( دوار ) : در این نوع کمپرسورها با گردش 360 درجه ای تیغه ها عمل مکش و کمپرس ماده مبرد انجام می گیرد ، بدین ترتیب وقتی گاز از دریچه ورودی وارد کمپرسور می شود ، در اثر چرخش تیغه ها و برخورد پره ها با گاز آن را بافشار به سوی لوله های خارجی هدایت میکند .

کمپرسورهای روتاری نسبت به کمپرسورهای پیستونی مصرف برق کمتری داشته و صدای حاصل از کارکرد آنها نیز کمتر است و در مجموع راندمان بالاتری نسبت به کمپرسورهای پیستونی دارد .

کمپرسورهای اسکرول : نوع دیگری از کمپرسورهای مورد مصرف در این دستگاه ها می باشد که معمولا در ظرفیت های بالا مورد استفاده قرار می گیردند . مکانیزم داخلی این کمپرسورها از دو قطعه حلزونی شکلل تشکیل شده که یکی ثابت و دیگری متحرک می باشد که حرکت حلزون متحرک باعث فشرده شدن گاز بین این دو شده و فشار لازم را در خروجی ایجاد می نماید . از مهم ترین مزایای این کمپرسورها راندمان بالا ، صدای کم و طول عمر زیاد ان می باشد ولیکن قیمت بسیار بالاتری نسبت به سایر کمپرسورها دارند .

اجزا اصلی تشکیل دهندهکندانسور : مجموعه ای لوله های مسی و صفحات آلومینومی مشبک با طراحی خاص می باشد که در بخش خارجی دستگاه قرار گرفته و وظیفه آن جذب گرمای گاز مبرد ( در حالت سرمایش ) ، یا دفع سرمای آن ( در حالت گرمایش ) و انتقال به محیط بیرون می باشد .

الیته برخی تولید کنندگان در تولید لوله های اواپراتور و کندانسور از فلزات دیگری به غیر از مس نیز استفاده می نماید ، ولیکن در حال حاضر استفاده از لوله های مسی مناسب ترین گزینه می باشد .

اجزا اصلی تشکیل دهندهاواپراتور : مجموعه از لوله های مسی و صفحات الومینیومی مشبک با طراحی خاص می باشد که در بخش داخلی دستگاه قرار گرفته و محل خنک سازی هوا ( در حالت سرمایش ) و یا دفع گرما ( در حالت گرمایش ) می باشد . به عبارتی هوای درون اتاق با مکیده شدن از قسمت بالای یونیت داخلی وارد محفظه اواپراتور شده . پس از خنک شدن ( درحالت سرمایش ) و یا گرم شدن ( در حالت گرمایش ) از قسمت پایینی آن به سمت اتاق دمیده می شود .

اجزا اصلی تشکیل دهندهماده مبرد ( گاز خنک کننده ) : ماده ای مبرد با دریافت گرمای محیط در بخش اواپراتور کولرگازی از حالت مایع تبدیل به گاز شده و در بخش کندانسور با پس دادن گرما مجددا به حالت مایع تبدیل می شود . نیروی ب ازم جهتت چرخش گاز خنک کننده در سیستم توسط کمپرسور انجام می پذیرد .

گاز خنک کننده وورد استفاده در این دستگاه ها معمولا R22 بوبده که در سال های اخیر به دلیل حفاظت از لایه اوزون ، باسایر گازهای سازگار با محیط زیست مانند R41a در حال جایگزین شدن میباشد .

لوله مویی : وظیفه لوله مویی در این دستگاه افت فشار گاز مبرد و ایجاد فرصت لازم جهت تبخیر آن در اواپراتور می باشد . که یکی از اجزا اصلی تشکیل دهنده این دستگاه ها می باشد .

الکترو موتور فن : وظیفه الکترو موتور فن چرخش و کنترل سرعت پروانه فن می باشد که با حرکت دورانی پروانه در یونیت داخلی ، هوای سرد شده در محفظه اواپراتور به درون اتاق هدایت می شود و در یونیت خارجی گرمای گرفته شده از گاز مبرد توسط لوله های کندانسور ، یه فضای بیرون پرتاب می گردد . فن ایندور را فن اواپراتور و فن اوتدور را فن کندانسور بر روی یک محور قرار داشته و توسط یک الکتروموتور نیروی چرخش در هر دو پروانه تامین می گردد .

برد الکترونیکی : وظیفه صدور فرمان و کنترل عملکرد بخش های مختلف دستگاه را بر عهده دارد .

فیوز حرارتی اتوماتیک : وسیله حفاظتی است که کمپرسور را در مقابل نوسانات برق ، درجه حرارت بیش از حد و سایر موارد الکتریکی محافظت می کند .

سنسور تنظیم دما : برای کنترل برودت و تنظیم میزان سرمای مورد نیاز محیط مورد استفاده قرار می گیرد که معمولا در روی اواپراتور نصب می گردد و فرمان قطع و وصل کمپرسور از این طریق صادر میشود .

خازن : هدف از به کارگیری خازن عمدتا افزایش گشتاور و در زمان راه اندازی کمپرسور است و معمولا یک خازن نیز برای راه اندازی موتور فن مورد استفاده قرار می گیرد .

تابلو برق : برق مورد نیاط بخشهای الکرتیکی را تامین می نماید .