تفاوت گاز R22 با گاز R410

یکی از عمده سوالاتی که برای خرید این دستگاه ها پیش می اید این است که تفاوت گاز R22 با گاز R410 کولرگازی و چه نوعی را انتخاب کنیم . که در این مقاله قصد داریم به این موضوع بپردازیم و این موضوع را برای شما بررسی کنیم پس با ما همراه باشید .

دستگاه های تهویه مطبوع از گازهای مختلفی استفاده می کنند ، دو نوع از شایع ترین این گاز ها که در اسپلیت ها استفاده می شود گازهای R22 و R410 هستند . در چهار دهه گذشته شایع ترین گاز مورد استفاده در سیستم های تهویه مطبوع R22 یا همان گاز فرئون بوده است . گاز R22 یک هیدروکلوروفلوئورومتان است که به جو زمین خسارت وارد می کند . متاسفانه نشت و انتشار گاز R22 در تخریب لایه اوزون تاثیر زیادی دارد و علوه بر این گاز فرئون یک گاز گلخانه ایست که موجب گرم شدن کره زمین می شود .

به همین دلیل تولید سیستم هایی با استفاده از گاز R22 از سال 2012 ممنوع شده و تولید دستگاه ها تا سال 2020 باید متوقف بشه و فعلا تولید اون در کشورهای جهان سوم ادامه دارد .

جذب و ازاد کردن گرما در گاز فرئون نسبت به گاز R410 کمتر و بازده کمتر نسبت به اون داره . گاز موجود در کولرها اینورتر R410 می باشد . گاز R410a دارای نقطه جوش منفی 51/4 درجه است که در مقایسه با گاز R22 که دارای نقطه جوش منفی 40/8 درجه است و بازده بسیار بالاتری داشته و سازگار با ODP نیز می باشد که دارای ظرفیت سرما سازی خوبی بوده و برای مبدل های حرارتی کوچک مانند کولرگازی بسیار عالی است .

تفاوت گاز R22 با گاز R410مزیت های گاز R410 نسبت به گاز R22 

  • R410 در جذب و ازاد شدن گرما از گاز مبرد R22بهتر عمل می کند .
  • کمپرسور R410 خنک تر از R22 کار می کند . همچنین ریسک خراب شدن ان به دلیل over heat کاهش می یابد .
  • نسبت حلالیت گاز R410 در روغن سنتیتک بیشتر از حلالیت R22 در روغن ماینرال است . به همین دلیل سیستم R410 دارای خوردگی و سایش کمتر از سیستم R22 است .
  • R4010 مقدار شارژ کمتری نسبت به R22 دارد .
  • R410 انتالپی بالاتر و نقطه جوش پایین تری نسبت به R22 دارد
  • استفاده از R410 در دستگاه های تهویه مطبوع باعث عمر بیشتر قطعات ، سرمای بیشتر و ماندگاری بالاتر می شود .
  • کمپرسوری که از مبرد R410 استفادده می کند فشار بیشتری نسبت به کمپرسور حاوی گاز R22 به سیستم و لوله ها انتقال می دهد و از باعث بهبود سرمایشی می شود .

وقتی شما با کولر اینوتر مواجه می شوید . برای شارژ گاز R41a ، دو حالت می تواند وجود داشته باشد :

  1. خالی بودن گاز به طور کامل
  2. کمبود گاز در کولر اینورتر یا اضافه کردن گاز R410a

اگر سیستم کاملا فاقد گاز R410a بود بهترین روش برای شارژ گاز به صورت وزنی است که با استفاده از ترازو مقدار مورد نیاز شارژ می شود .

مقدار گاز درج شده روی برچسب فنی برای 5 متر لوله محاسه شده پس اگر در نصب این دستگاه شما مقدار لوله بیشتر از 5 متر استفاده شده باشد باید به ازای هر متر لوله 20 گرم گاز به سیستم اضافه تر شارژ کنید .اما اگر برای شارژ گاز ترازو نداشتید می توانید با استفاده از گیج مانوفیلد به مقدار ۱۱۰ PSI تا ۱۲۰ PSI گاز شارژ کنید البته این مقدار گاز برای زمانی است که دمای محیط داخل یعنی اواپراتور 27 درجه سانتی گراد و دمای محیط بیرون یعنی کندانسور 25 درجه سانتی گراد باشد . توجه داشته باشید گاز R410a باید حتما به صورت مایع شارژ شود یعنی هنگام شارژ باید کپسول را برعکس کنید .

اولین کاری که می کنید اینه که به برچسب فنی کولر توجه کرده و از نوع گاز و مقدار به کار رفته در سیستم مطمئن شوید .

تفاوت گاز R22 با گاز R410روش دوم : کمبود گاز در کولرگازی اینوتر با اضافه کردن گاز R410a

زمانی که شما با سیستمی روبرو شدید که متوجه می شوید گاز ان بر اثر نشتی با هر علت دیگر کم شده است بعد از پیدا کردن علت کمبود گاز باید شارژ کنید .

با توجه به اینکه گاز R410a از دوگاز مختلف تشکیل شده است وقتی سیستم نشتی دارد شما دقیقا نمی دانید که چه مقدار از کدام گاز در سیستم وجود دارد و چه مقدار از کدام گاز خارج شده است پس اصولی ترین روش اینه که اگر متوجه شدید 10 درصد تا 15 درصد بیشتر از گاز کل سیستم کم شده است حتما باید تمام گاز را خالی کرده و دوباره ان را شارژ کنید ولی اگر مقدار ذکر شده از سیستم گاز خالی شده بود می توانید ان مقدار را به صورت مایع اضافه کنید .

نتیجه گیری با تمام این ها حالا می دانیم که گاز R410a کارامدتر ، به صرفه تر و با محیط زیست سازگارترند . از طرفی مشکل مطرح دیگر طولانی بودن ضمانت شارژ خشک است اما انتخاب یکی از گاز فریون و پورون ، انتخاب دشواری نیست چرا که این تصمیم توسط صنعت HVAC و محدودیت های مقراراتی اتخاذ شده است .

در نهایت می توانیم به صراحت اعلام کنیم که R410a برای یک سیتم کارامد و البته کمک به محیط زیست بهتر عمل می کنند و در زمان خرید یک سیستم جدید ، باید مطمئن شوید که دستگاه به جای یک سیستم شارژ از R410a استفاده می کند .

امیدوارم مطلب تفاوت گاز R22 با گاز R410 برای شما مفید باشد .