کولرگازی

راهنمای انتخاب بر حسب متراژ یکی از مهم ترین مسئله هایی است که در هنگام خرید وسایل سرمایشی و گرمایشی با ان مواجه می شویم که در این مقاله سعی کردیم این موضوع را برای شما حل کنیم پس با ما همراه باشید .

این دستگاه ها شامل گاز مخصوصی هستند که این گاز توسط کمپرسور به مایع تبدیل شده و به صفحه های دستگاه می رسید . پس از جریان یافتن این گاز منقبض شده و بر روی صفحه ها ، دمای محیط را که دمای گرمیست جذب کرده و بر اثر دمای دریافتی مایع موجود به گاز اولیه تبدیل خواهد شد . این کار تا زمانی که تمام گرمای موجود در محیط گرفته شود ، ادامه خواهد یافت . با توجه به اینکه اگر کمپرسور در زمانی طولانی مشغول به فعالیت باشد ، ممکنه اسیب جدی ببینند ، باید مساحت فضایی که کولرگازی در ان قرار می گیرد متناسب با ظرفیت ان باشد .

ظرفیت مناسب انتخاب هوشمندانه ایست ، زیرا در دوحالت بالا و ظرفیت پایین در مقابل مساحتی خاص و اسیب رسان خواهد بود و دما و رطوبت موجود در محیط ایده ال تامین نمی شود . از ان رو باید در کنار نوع کمپرسور به کار رفته ، ظرفیت این دستگاه و کمپرسور نی زمناسب باشد . این میزان با واحد BTU سنجیده می شود .

راهنمای انتخاب بر حسب متراژBTU چیست ؟

BTU مخفف BRITISH THERMAL UNITE است . بی تی یو مانند ژول و کالری واحد انرژی است و برای اندازه گیری انرژی گرمایی ( حراراتی ) استفاده می شود . محاسبه بار سرمایشی BTU به عوامل مختلفی مانند مساحت و حجم وفضای مورد نظر ، وضعیت عایق کاری در و پنجره ، دیوار ساختمان و دمای مطلوب مورد نیاز بستگی دارد .

این دستگاه ها در مدل های پنجره ای ، اسپلیت و ایستاده موجودند . هرکدام از این مدل ها در ظرفیت های مختلف تولید شده اند ، اما مدل های اسپلیت یا دو تیکه بیشترین تنوع و طرفدار را دارند . هرچه میزان بی تی یو بیشتر باشد ، میزان سرمایشی که از طرف کولر وارد محیط خواهد شد بیشتر خواهد بود . در اسپلیت ها میزان سرمای وارد شده در محیط برحسب بی تی یو محاسبه می گردد . یعنی هرچقدر بی تی یو بالاتر باشد میزان سرمای وارد شده بیش تر است .

راهنمای انتخاب بر حسب متراژانتخاب ظرفیت مناسب 

شرایط جوی و محیطی و سایر وسایلی که در محیط موجودند ، گرما تولید خواهند کرد . درجه تابش افتاب بر محیطی که قرار است کولر در ان قرار گیرد ، ارتفاع سالن و با اتاقی که قرار است کولر در آن مورد استفاده قرار گیرد و مواردی از این دست در انتخاب ظرفیت مناسب تاثیر گذار خواهد بود . اما در شرایط جوی مناسب و متوسط با در نظرگری فاکتورهای استاندارد می توان عددی تقریبی را اعلام کرد .

لازم است مصرف کنندگان شرایط را ریزتر بسنجد و با توجه به عدد اعلام شده ، میزان ظرفیت مناسب را تشخیص دهند . اگر دمای محیط از حالت میانگین بالاتر است لازم است برای تولید سرمای بیشتر عددی بزرگتر را برای ظرفیت در نظر گرفت . عکس این قضیه نیز صادق است ، یعنی لازم است برای محیطی با دمای معتدل تر ، میزان ظرفیت کمتر باشد .

راهنمای انتخاب بر حسب متراژ

  • مناسب محیطی به مساحت 36 متر مربع : 6000 الی 10000 BTU
  • مناسب محیطی به مساحت 70 متر مربع : 10000 الی 16000 BTU
  • مناسب محیطی به مساحت 75 متر مربع تا 185 متر مربع : 16000 الی 28000 BTU
  • شما می توانید برای محاسبه ظرفیت این دستگاه های مورد نیاز در طبقات وسط ساختمان به ازا هر متر مربع از متراژ ساختمان 400 تا 600 بی تی یو و در طبقاتی که بالای آن پشت بام است به دلیل تابش خورشید و گرم شدن دیوار و سقف به ازا هر متر مربع زیر بنا بین 600 تا 800 بی تی یو در نظر بگیرید . ( به طور مثال برای یک اتاق 12 متری اسپلیت 9000 و برای سالن 40 متری اسپلیت 24000 می تواند مناسب باشد . )
  • همچنین می توانید.
  • برای سهولت بیشتر به جدول محاسبه تقریبی زیر برای تعیین ظرفیت مورد نیاز و رعایت شرایط مکانی و مبانی محاسبات عنوان شده زیر مراجعه کنید .

راهنمای انتخاب بر حسب متراژشرایط تاثیرگذار بر ظرفیت

  • لازم به ذکر است ک برای شهر تهران به صورت معمول برای هر 30 متر مربع بک تن تبرید در نظر گرفته می شود که برابر با 1000 بی تی یو بر ساعت است .
  • در حالت کلی می توان گفت در ایده ال ترین شرایط با محیط عایق هر 46 متر مربع 1200 بی تی یو ظرفیت مورد نیاز است
  • برای فضاهیایی که در بالاترین طبقه و یا پایین ترین طبقه و یا در مجاورت آشپزخانه قرار دارند 4000 بی تی یو اضافه می شود .

نتیجه گیری

با توجه به توضیحاتی که دادیم ، انتخاب ظرفیت ان دستگاه ها بر اساس متراژ خانه منافع متعددی دارد از جمله موارد زیر :

  • تناسب ظرفیت این دستگاه بر حسب متراژ تاثیر زیادی در بازدهی بالای این دستگاه دارد .
  • دقت در انتخاب بر حسب متراژ هزینه های برق اضافی به شما تحمیل نمی کند .
  • انتخاب ظرفیت این دستگاه ها استهلاک قطعات کولر را کاهش می دهد .

بهتر است هنگام خرید و نصب حتما به ظرفیت سرمادهی آن متناسب با فضای مورد نظر توجه داشته باشید .