کولرگازی

راهنمای خرید سیستم های سرمایشی گرمایشی

 

با توجه به همه گیر شدن این دستگاه و عده زیادی قصد خرید این دستگاه را دارند . پس لازم است قبل از خرید ، راهنمای خرید برای این دستگاه را داشته باشید تا در هنگام تهیه این دستگاه به مشکل نخرید .

در اینجا سعی کردیم چیزهایی را برایتان لیست کنیم که در هنگام خرید با آن ها مواجه می شوید و برایتان سوال ایجاد می کنند . برویم و ببینیم برای در اختیار داشتن یک عصای جادوگری که می تواند هوای گرم تابستان را به هوای یخ زمستانی تبدیل می کند دانستن چه چیزهایی لازم است . پس با مطلب راهنمای خرید با ما همراه باشید .

راهنمای خریدچه نوعی بخریم

در مرحله اول راهنمای خرید باید با انواع ان اشنا شوید تا بتوانید راحت تر انخاب کنید که چه نوع برای محل نظر شما مناسب می باشد .

مدل پنجره ای 

این مدل یکی از ابتدایی ترین و ساده ترین نوع این دستگاه است . یک سیستم یک تیکه می باشد که تمتم اجزای سیکل تبرید در آن قرار دارد بدین معنی که کمپرسور و فن در یک پک قرار دارد . این مدل به راحتی در پنجره و کانال مورد نظر قرار می گیرند ، لذا در هنگام خرید تنها باید به ابعاد پنجره ای که قرار است کولر در آن قرار گیرد توجه نمود . قرارگیری این تجهیزات در پشت پنجره نیز سبب می شود صدای کمپرسور در داخل شنیده شود که سرمایش اندکی با صدا همرراه خواهد بود .

باید توجه داشته باشید که این مدل نسبت به سایر مصرف بالاتری دارند . عموما این نوع کولرها کنترل از راه دور ندارند که می بایست در هنگام خرید به داشتن این امکان توجه نمود .

مدل پرتابل

این مدل به معنای یک تکه بوده که فقط یک لوله خرطومی پلاستیکی پشت آن برای تخلیه گرمای موتور وصل می باشد و بدون نیاز به نصب و لوازم خاصی می باشد . این مدل برای فضاهای کوچک اجاره ای یا استفاده موقت حدود 20 الی 30 متر مربع حداکثر کاربرد داشته و چون چرخ دارند قابل حمل هستند .

مدل ایستاده

این نوع اسپلیت ها بر خلاف کولر متحرک دو تکه هستند یعنی دارای واحد خارجی نیز هستند . پنل اصلی آن بر روی زمین قرار می گیرد اما کندانسور آنها باید در بیرون از محل نصب گردد .

به دلیل قدرت بالای پرتاب هوا و توانایی سرمایش و گرمایش زیاد برای سالن های وسیع و محل های بزرگ مناسب هستند . باید توجه نمود ان کولرها را نمی توان همانند کولرهای متحرک جابجا نمود .

مدل اسپلیت

این نوع به دو قسمت تقسیم می شود ، یک قسمت برای داخل اتاق و دیگری خارج از آن که موتور یا کمپرسور آن است تا بتوانید در محیطی دورتر از محل نصب با حداقل صدا به کارگیری شود البته این نوع از کولر فضای بیشتری را نسبت به دیگر دستگاه ها از محیط به خود اختصاص می دهند . با این حال اگر به فضای درون اتاق اهمیت بیشتری می دهید کولر قابل حمل بدترین انتخاب هست ، زیرا فضای زیادی از زمین کنار پنجره را اشغال می کند .

از نظر حراحی بدنه داخلی این دستگاه با در نظر گرفتن فضای کمی را اشغال می کند و معمولا بر روی دیوار نصب می شود بهتر از همه به نظر می رسد ولی با توجه به اینکه یک قسمت از آن در بیرون نصب می شود خیلی زیبا به نظر خواهد رسید . بنابراین اگر به محیط بیرون اهمیت بیشتری می دهید بهتر است مدل پرتابل را انتخاب کنید .

مدل دیواری به دلیل اینکه کمپرسور آن خارج از اتاق است کم صدا ترین گزینه برای انتخاب است و مدل قابل حمل و پنجره ای به دلیل اینکه کمپرسورشان جدا از هم نیست و در محل استفاده قرار خواهد گرفت سر و صدای بیشتری دارند . البته ناگفته نماند که میزان سروصدای این دستگاه قابل حمل بسته به مدل آنها متفاوت می باشد .

این واقعیت وجود دارد که در سیستم اسپلیت به دلیل اینکه دستگاه سرد کن آن جدا از کمپرسور است این امکان را به تولیدکنندگان داده که دستگاه هایی با قدرت بالاتر بسازند . که بتواند محیط بیشتری را تهویه کند و در مقایسه با نوع پنجره ای و قابل حمل بسیار بالا بوده و چشم گیر است .

راهنمای خریدطراحی

یکی از دیگر موارد راهنمای خرید کولرگازی توجه به پنل ان می باشد . طراحی پنل واقعا مهم است . تنها چیزی که شما پس از نصب این دستگاه مشاهده می کنید ، پنل آن است . نقش پنل یک کولر را می توان به ویترین مغازه ها تشبیه کرد . زیبایی پنل کولر باعث می شود از محصولی که خریده اید لذت بیشتری ببرید . بنابراین سعی کنید با توجه به بودجه ای که در اختیار دارید ، کولری با زیبا ترین پنل موجود را انتخاب کنید . مسلما زیباتر بودن پنل تاثبر مستقیمی در قیمت نهایی آن دارد و کولری که پنل جذاب تری دارد ، به طور حتم گران تر خواهد بود .

ظرفیت

یکی از مسائل مهم هنگام خرید با ان مواجه هستید خرید اسپلیت با ظرفیت مناسب است . که یکی از مهم ترین راهنمای خرید است . انواع این دستگاه ها اعم از داکت اسپلیت های پنجره ای ، دیواری ، اینوتر یا غیر اینوتر دارای ظرفیت های مختلفی هستند پس شما باید برای این مورد دقت لازم را داشته باشید . زیرا پس از نصب تعویض آن غیر ممکن است . باتوجه به این عدد شاید مهم ترین مولفه ای باشد که برای خرید این دستگاه باید در نظر داشته باشید . اگر ظرفیت خنک کنندگی کولری که انتخاب می کنید کمتر از سطح نیازتان باشد ، با مشکل عدم کارایی کافی مواجه خواهید شد و محیط تان آن طور که انتظار دارید خنک نخواهد کرد . چنانچه کولری با ظرفیت بیشتر از نیازتان تهیه کنید ، مجبور هستید زود به زود آن را خاموش کنید تا از سرما یخ نزنید ! به علاوه بحث مصرف بیش از حد انرژی هم سر راهتان خواهد بود .

بهتر است چند تا بخریم 

جواب این سوال را بهتر است از یک کارشناس بگیرید . اگر این کار را نکنید . ممکن است مثلا یک کولر ظرفیت بالا بخریئ و ان طور که انتظار دارید جواب مثبتی نگیرید و بعدا متوجه شوید شاید دو کولر با ظرفیت های پاین تر می توانست بهتر پاسخگوی نیازتان باشد . گاهی هم خرید چند کولر اشتباه است و یک کولر تکی هم کارتان را راه خواهد انداخت . برای تعیین این موضوع و مشخص کردن اینکه به چه قدرتی از هر کدام نیاز دارید هم به تشخیص متخصص باز می گردد . یک بار برای مشورت گرفتن از متخصص هزینه کنید تا در داراز مدت ، جواب مطلوبی بگیرید . خساست نکنید و به کسی که تجربه بیشتری از شما در ان زمینه دارد ، مراجعه کنید .

دارای چه کمپرسوری باشد 

یکی دیگر از راهنمای خرید کمپرسور مورد استفاده شده در آن می باشد .کمپرسور یا موتور در هر دستگاهی مانند قلب تبنده آن سیستم عمل می کند و یکی از حیاتی ترین قطعات آن محسوب می شود . دستگاه های تهویه مطبوع هم از این قاعده مستثنی نیستند و باید ان دستگاه را با بهترین کمپرسور را خریداری کنیم . که ما به شما پیش نهاد می کنیم برای درک بهتر از کمپرسور مطلب بهترین کمپرسور را بخوانید .

راهنمای خریداینوتر دار بخریم یا معمولی

اینورتر بودن قابلیتی است که به واسطه یک برد الکترونیکی به کمپرسور اضافه می شود و در تمام کمپرسورها می توان از اینورتر بهره برد . در کولرهای غیر اینورتر زمانی که دمای محیط به حد دلخواهی که به دستگاه داده ایم برسد ، کمپرسور خاموش می شود . با گذشت زمان و هنگامی که دمای محیط زیاد شد ، کمپرسور دوباره شروع به کار می کند . در این کولرها تنها دو حالت برای کمپرسور و موتور وجود دارد : یا روشن است یا خاموش . اما کمپرسورهایی که به سیستم اینوتر مجهز هستند ، در هنگام رسیدن به دمای مطلوب کمپرسور را خاموش نمی کنند و تنها دور موتور را کاهش می دهند ؛ به همین دلیل موتورهای با دور متغیر معروف هستند .

تفاوت معمولی با اینورتر

قیمت : اولین و مهم ترین تفاوت آنها در قیمت است که نوع اینوتر گران تر از معمولی است .

انرژی مصرفی : در نوع اینوتر چون دیگر نیازی به خاموش و روشن کردن کمپرسور به منظور حفظ تعادل دمای محیط نیست مصرف انرژی مدل اینورتر از نوع معمولی است . در نتیجه باعث کمتر مصرف شدن برق می شود . در اینجا می توان گفت اگرچه اینوتر نسبت به معمولی بیشتر است اما این ما به تفاوت با مصرف انرژی کمتری که دارد جبران می شود .

بازسازی و تعمیر : مدل اینورتر چون دارای سیستم پیچیده تری هستند موقع سرویس و تعمیر هزینه زیاد تری را نسبت به معمولی در بر خواهد داشت و حتما باید توسط تعمیرکار ، تعمیر و سرویس شود .

سرعت سردسازی : یکی دیگر از این تفاوت ها در سرعت تولید هوای سرد است که در نوع اینوتر بیشتر از نوع معمولی است .

صدای کمتر : به دلیل اینکه کمپرسور اینورتر به صورت مستمر خاموش و روشن نمی شود علاوه بر مصرف برق کمتر صدایی کمتر از این کولر به گوش می رسد زیاد استارت شدن هر باره مدل معمولی صدایی به دنبال خواهد داشت .

میزان برق مصرفی 

همان طور که در ابتدا گفیتم ، مصرف برق مدل پنجره ای خیلی زیاد است و دلیل تصلی ارزان بودن شان هم همین مصرف زیاد است . همان طور که مصرف بنزین در مورد خودروی زیر پایتان مهم است ، لطفا در مورد برق این دستگاه که قرار است به مدت سه ماه شب و روز روشن باشد ، وسواس به خرج دهید . کمپرسور کولرها هم در طول زمان با بهینه سازی هایی همراه شده اند که به مصرف کمتر برق منجر می شود . به اینوتر بودن حتما دقت کنید و فاکتور بعدی را هم حتما در نظر داشته باشید .

اما در مورد اینکه برق مورد نیاز کولرتان چطور باید تامین شود هم از قبل تحقیق کنیید . اکثر کولرهای خانگی تک فاز کار می کنند و برخی هم به برق سه فاز نیاز دارند . برای مدل پنجره ای و اسپلیت ، همان برق تک فاز هم کفایت می کند ؛ اما در مورد مدل ایستاده و ان هایی که برای فضاهای شلوغ طراحی می شوند ، به برق سه فاز نیاز خواهید داشت .

به میزان سطح انرژی دقت کنید

راهنمای خرید : این فاکتور به معنای میزان بهره وری انرژی الکتریکی Energy Efficiency Ratio است . از این معار می توان فهمید کولر مورد نظر ، چه مقدار از انرژی الکترکی را به سرما تبدیل می کند . به هر میزان که EER بیشتر باشد ، دستگاه خنک کننده ی بهتری خواهیم داشت . ترکیب EER بالاتر و اینورتر خوب تر در یک کولر ، می توانیید یک دستگاه الکتریکی با بازده بالا بسازید .

در صورتی از یک دستگاه 18000 با گرید A به جای کولر با گرید G استفاده شود بیش از 40 درصد در میزان مصرف برق و هزینه ان صرفه جویی خواهد شد ؛ در صورتیکه از یک کولر با گرید A به جای کولری با گرید D استفاده شود این صرفه جویی به میزان 25 درصد خواهد بود . در جدول زیر میزان صرفه جویی در صورت جایگزین شدن هر یک از گرید ها با گرید A ارائه شده است .

راهنمای خریدپرتاب باد چقدر باشد

یکی دیگر از راهنمای خرید پرتاب باد دستگاه می باشد .پرتاب باد یعنی یک کولر تا چه فاصله ای می تواند باد خنک انتقال دهد ؛ به همین سادگی . معمولا فروشندگان از عددی بر حسب متر استفاده می کنند و درست اش هم همین است . مثلا گفته می شود پرتاب باد این کولر تا 10 متر است و ان یکی تا 20 متر پرتاب باد دارد . مسلم است پرتاب باد بیشتر به معنی بهتر بودن کولر است . سعی کنید کولری با حداقل پرتاب 10 متر تهیه کنید . برخی از مدل های جدید فناوری هایی را به کار گرفته اند که باد را تنها در جهتی که افراد نشته اند ، هدایت می کند و زمانی که کسی درون اتاق نباشد ، قدرت را به حداقل می رسانند تا برق کمتری مصرف شود .

راهنمای خریدمیزان صدا

صدای این دستگاه یکی از عواملی می باشد که هنگام خرید باید به ان دقت زیادی شود . اما از کجا بدانیم که این دستگاه چقدر صدا دارد ؟خیلی ساده می توان به عدد دسیبل کولر دقت کرد ؛ کمتر بودن این شاخص به معنای کم صداتر بودن است . این عدد را همه سازنده ها در کاتولوگ محصولات خود عنوان می کنند .

با گرانتی بخرم یا بدون گارانتی 

تعدای از این محصول که در بازار پیدا می شود به کولرهای بانه ای معروف هستند . برخی تنها در بازار آزاد و بدون گارانتی یافت می شود و برخی دیگر ، هم با گارانتی و هم بد.ن گارانتی قابل خرید هستند . مهم ترین نکته این است که بیشتر کولرهای بدون گارانتی ، فاقد لوله های مسی هستند و برای نصب کولر علاوه بر دستمزد نصاب ، باید هزینه های ان لوله ها را پرداخت کنید . گاهی اوقات هم کولرهای بدون گارانتی در حالتی به دست شما می رسند که گاز خنک کننده شان تخلیه شده است و برای پر کردن گاز مخزن هم باید دست به جیب شوید .

در کنار ویژگی هایی مطرح شده ، باید به قابلیت های دیگری هم توجه داشت . اینکه کولر مورد نظر بادگردان چند جهته دارد یا ندارد . برخی از کولرها تنها می توانند باد را به بالا و پایین هدایت کنند و برخی دیگر ، چپ و راست را هم پوشش می دهند . تایمرهای خاموش کردن ( زمان خواب ) و روشن شدن در زمان دلخواه بسیار کاربردی هستند . قابلیت جدیدی هم برای دور کردن پشه و مگس و حشرات موزی به کولرها اضافه شده است که می تواند برای عده ای جالب باشد . راستی حتما به ریموت کنترل کولری که می خرید دقت کنید . با بعضی از ریموت ها خیلی راحت می توان کولر را کنترل کرد و برخی دیگر به چند ساعت جلسه اموزشی نیاز دارند .

در کدام منطقه اب و هوا زندگی می کنید

راهنمای خرید : در صورتی که مردم در هنگام خرید به مشخصات این دستگاه توجه کرده و کولرهایی متناسب با اقلیم اب و هوایی خود انتخاب نمایید ، نه تنها عمر کولر خود را افزایش می دهد ، بلکه باعث کاهش مصرف برق و هزینه های مربوط به ان می شوند .

به سه کلاس اب و هوایی معتدل ( T1 ) ، خنک ( T2 ) و گرمسیری ( T3 ) تقسیم می شوند . کولرهایی که دارای کلاس اب و هواییگرمسیری هستند در مناطق گرسیر مانند هرمزگان ، بوشهر ، خوزستان و سیستان بلوچستان استفاده می شوند . نوع کلاس اب و هوایی هر کولر بر روی برچسب انرژی آن درج شده است .