علت خنک نکردن

علت خنک نکردن کولرگازی چیست ؟ چرا دستگاه باد خنک نمی زند ؟ دلیل اینکه این دستگاه فضای خانه را خنک نمی کند چه چیزی می تواند باشد ؟ که این گونه سوال ها یکی از مطرح ترین مشکلات این لوازم سرمایشی است . که در این مطلب قصد داریم به توضیح این موضوع بپردازیم .

علت خنک نکردن یکی از مشکلاتی که در استفاده از این دستگاه رخ می دهد ، خنک نکرد ن است . در میان کسانی که برای تعمیر کولر خود مراجعه می کنند ، از عدم توانایی برای خنک کردن محیط گلایه دارند و همان گونه که می دانید در تابستان نبود کولر ، تحمل شرایط را سخت خواهد کرد . در نتیجه در ابتدا توصیه ما بر این است قبل از خرید این دستگاه ، ابتدا تحقیق کرده و بهترین برند از نظر کیفیت و عملکرد را انتخاب نمایید . اما ممکن است حتی بهترین کولر هم دچار خرابی شده و نیاز به تعیمر داشته باشد که خنک نکردن این دستگاه یکی از مشکلات رایج در این وسیله است .

قبل از این که به بررسی مهم ترین علت خنک نکردن کولرگازی بپردازیم ، اکیدا توصیه می کنیم که به محض حس کردن گرم بودن باد ، حتما دستگاه را خاموش کنید چرا که ممکن است دستگاه بسوزد . تا زمانی که علت خنک نکردن دستگاه را کشف نکرده و مشکل همچنان پابرجا وجود دارد ، به هیچ عنوان به فکر استفاده از کولر نباشید

دلایل خنک نکردن کولرگازی

عوامل مختلفی در خنک نکردن این دستگاه موثر است که حتی برخی از آن ها منجر به سوختن موتور وسیله خواهد شد .

فیلتر هوا کثیف شده است 

اولین و مهم ترین دلیل کثیف شدن فیلتر هوا کولر است . به محض که متوجه شدید باد کولر خنک نیست ، ابتدا به سراغ پنل خارجی رفته و ان را باز کنید . فیلتر را به دقت بررسی نمایید که اب تمیز هست یا خیر . زمانی که هوا وارد کولر می شود ، الاینده ها و ذرات معلق در هوا در فیلتر هوا به دام می افتد تا هوای ورودی داخل ساختمان تصفیه شود . اکنون اگر حجم الودگی ها در فیلتر زیاد شود ، باعث می شود که جریان هوا در آن مسدود شده و در نتیجه هوا به خوبی نمی تواند در داخل کولر داشته باشید همین موضوع منجر به خنک نکردن دستگاه می شود .

فن خراب شده است 

یکی دیگر از علت ها این است که فن کولر دچار عیب شده است . نقش فن در دستگاه ، جریان هوا است که هوای خنک به خوبی به داخل ساختمان هدایت شود . تصور کنید که موتور فن در دستگاه ، جریان هوا است که هوای خنک به خوبی بع داخل ساختمان هدات شود . تصور کنید که موتور فن عمر مفید خود را از دست داده و در نتیجه فن به شدت آرام حرکت می کند و یا این پره های فن به دلیل ورود حشرات به داخل پنل خارجی ، تاب برداشته اند . در چنین مواردی به درستی صورت نگرفته و باعث می شود که شما با مشکل خنک نکردن دستگاه روبرو شوید .

دماسنج یا ترموستات دچار مشکل شده است

ممکن است علت خنک نکردن آن به خاطر خراب شدن دماسنج کولر باشد . دستگاه به صورت اتوماتیک روشن و خاموش می شود . قبل از راه اندازی کولر باید دمای مد نظر را برای وسیله تعریف کنید تا در صورت افزایش دما محیط به بیش از مقدار تعریف شده ، کولر روشن شود . دماسنج و ترموستات آن سیگنال هایی را به کمپرسور ارسال می کنند تا بتواند دمای محیط را تشخیص داده و در صورت لزوم ، کولر را روشن کنید . تصور کنید که دماسنج خراب شده است در نتیجه قدرت تشخیص دمایی کولر مختل شده است و همین موضوع یکی از علت خنک نکردن خواهد بود .

برد الکتریکی خراب است 

عملکرد برد و دماسنج ممکن است به این معنا که برد الکتریکی باید به کمک دماسنج ، دمای محیط را تشخیص داده و سیگنال هایی را به کمپرسور بفرستد تا دستور روشن شدن کولر صادر شود . در صورتی که برد الکتریکی خراب شده باشد ، خنک کردن این دستگاه رخ نمی دهد . توجه داشته باشید که سریعا باید کولر را خاموش کنید تا از سوختن موتور کولر جلوگیری شود در غیر این صورت هزینه زیادی برای تعمیرات باید پرداخت شود .

خازن کولر را بررسی کنید 

در صورتی که خازن کولر دچار عیب شده باشد ، کمپرسور کولر به کار نخواهد افتاد که همین امر یکی از علت خنک نکردن کولر خواهد شد . اما این سوال پیش خواهد امد که چگونه می توان متوجه خراب بودن خازن شود ؟ در ابتدا توصیه می کنیم که ظاهر خازن ها را بررسی کنید تا متوجه شوید ایا از نظر ظاهری ، اسیبی دیده است یا نه . البته ممکن است که خازن ظاهرا سالم باشد ولی از کار افتاده باشد . در این صورت باید خازن را با ولتاژ مستقیم تست نمود . توجه داشته باشید که عمده خرابی قطعات در داخل دستگاه ، ناشی از تغیر ولتاژ برق در ساختمان است به همین دلیل است که حتما باید کول برق را به محافظ وصل کنید .

مقاوت گرمایی کولر دچار عیب شده است

در این گونه دستگاه ها ، یک قطعه به نام مقاومت گرمایی وجود دارد که با تنظیم دما و ارسال سیگنال به کمپرسور ، به روشن شدن کولر کمک می کند . در صورتی که با مشکل خنک نکردن مواجه شده و مطمئن هستید که هیچکدام از موارد فوق عیب ندارند ، شک نکنید که علت از خرابی مقاومت گرمایی بوده و حتما باید آن را تعویض کنید .

مدل انتخابی برای ساختمان مناسب نیست

یکی از ساده ترین علت این است که دستگاه انتخابی برای متراژ خانه مناسب نیست . زمانی که کولر نمی تواند هوای ساختمان را خنک کند اغلب افراد گمان می کنند که سیستم داخلی دستگاه عیب پیدا کرده است .

قطعا این سوال در ذهن شما به وجود می اید پس دلیل این دلیل چیست ؟ اکنون به سراغ قدرت موتور کولر و تطابق آن با متراژ ساختمان بروید . هر کولر ، قدرت مشخصی دارد که براساس آن می توانید فضای مشخصی را خنک کند به همین دلیل است که در زمان خرید ، فر وشنده از شما در مورد مساحت ساختمان و ارتفاع دیوارها سوال خواهد کرد . در صورتی که کولر برای خانه شما کوچک باشد ، با مشکل خنک نکردن مواجه می شوید . قطعا در این زمان تنها راهکار ، عوض کردن و یا اضافه کردن جدید به ساختمان است . لذا توصیه می شود که قبل از خرید هر برند ، قدرت موتور آن را به دقت بررسی کنید .

علت خنک نکردن دمای محیط بیش از اندازه بالا است

البته گاهی شما هیچ عیبی پیدا نکرده و از طرفی کولر خریداری شده برای مساحت ساختمان بسیار مناسب است . در چنین موارد علت خنک نکردن می تواند به دلیل تغییرات شدید دمایی باشد که این حالت بیشتر در استان های جنوبی کشور در اواسط تابستان رخ می دهد . برای مثال در اهواز ، در بعضی از روزهای تابستان دما به حدی افزایش پیدا می کند که این دستگاه جوابگو نبوده و خنک نکردن دستگاه به شدت برای افراد خانه و یا محل کار خود یک کولر جدید خریداری کنند چرا که اگر بخواهند همان کولر در طول روز تمام وقت روشن بگذارید ، احتمال سوختن موتور آن زیاد خواهد بود