کولرگازی

در این قسمت از آموزش به سراغ موضوع نگه داری کولرگازی در فصل زمستان می رویم پس با ما تا انتها همراه باشید .

برای اینکه کولر را در بتوانید سالم نگهداری کنید . قبل از جمع آوری آن را سرویس کنید برای این کار مراحل زیر را دنبال کنید :

  • پره ها
  • فیلترها
  • کویل ها

به طور مداوم نیاز به سرویس شدن منظم دارند تا در طول سالیانی مورد استفاده قرار می گیرد از کارایی آن کاسته نشود . هنگامی که سرویس کاری را انجام ندهید کارایی کولر با افت مواجه می شود . پس این یعنی استفاده از مصرف انرژی بیشتر از قبل که نیاز به تعمیرکار تخصصی دارد .

نگه داری کولر در فصل زمستانفیلترهای کولرگازی

از اساسی ترین بخش یک کولرگازی فیلترهای آن هستند . که باید همیشه مورد بررسی واقع شوند تا در صورت نیاز تعویض یا پاکسازی شوند تا کارایی و عملکر آن در سطح باقی بماند . فیلترهایی که آلوده شده باشند باعث گردش نامطلوب هوا خواهند شد به طوری که کاهش عملکرد آن قابل مشاهده باشد .

کاهش مصرف انرژی

زمانی که فیلترها کثیف می شوند جریان هوای تازه مسدود می شود و آلودگی مستقیما وارد کویل می شود . در نتیجه کویل نمی تواند به خوبی گرما را جذب کند پس سرمای خوبی انتقال نمی دهد . تعویض فیلتر آلوده می تواند انرژی را از پنج تا پانزده درصد کاهش دهد .

کولرهای مرکزی

فیلترها در کولرهای مرکزی در بخش به نام داکت قرار دارند . در اکثر موارد فیلتر در قسمت بالا یا دورن این دستگاه جای دارد . برخی از فیلترها را می توان پس از پاکسازی مجددا نیز مورد استفاده قرار داد . این مورد برای تمامی فیلترها یکسان نیست . فیلترها انواع گوناگونی دارند و بازده آن ها نیز متفاوت است . زمان تعویض فیلترها هر بیست روز یا سی روز است در فصل گرما

کارایی کویل های کولر

زمانی که از سیستم سرمایش خود استفاده می کنید کویل ها آلودگی جذب می کنند . با استفاده از یک فیلتر سالم و جدید می توانید از کثیف شده زود هنگام کویل ها جلوگیری کنید . در هر صورت اگر آلودگی در این بخش باشد می تواند هوارسانی را کاهش دهد و سرمای نامطلوبی را منتقل کند . برای حل این مساله کویل اواپراتور را هر سال بررسی کنید تا در صورت نیاز آن را پاکسازی کنید .

تاثیر محیط بر روی کویل

اگر در محل زندگی شما خاک یا برگ های ریز درختان باشند و همچنین کویل کندانسور بیرون باشد سبب آلوده شدن آنها می شود . شما می توانید این کثیفی ها را مشاهده کنید و اقدام به پاکسازی پره های آن کنید . شما می توانید با دور نگه داشتن منبع آلودگی از کثیف شدن زود هنگام کویل کولر جلوگری کنید .

تمیز کردن پره های کویل 

اغلب پره های کویل از جنس آلومینیوم هستند که در اواپراتور و کندانسور قرار دارند و به آسانی صدمه می بینند . نتیجه صدمه ی این سیستم باعث مسدود شدند گردش هوا می شوند .

برای اینکه برای اینکه بتوانید از این مشکل جلوگیری کنید به یک تکنسین کولر مراجعه کنید تا جهت پره ها را برایتان عوض کند . ضمنا باید این نکته را خاطر نشان کرد که یک سیستم کشی اشتباه می تواند باعث آتش سوزی پنلی که در داخل خانه قرار دارد شود .

کانالهای مسدود شده در کولر

بعضی اوقات یک سیستم کلفت تهیه کنید و آن را از لوله های آب رد کنید . دریچه هایی که مسدود شده باشند باعث می شود که رطوبت این دستگاه افت کنددر نتیجه منجر به تشکیل رطوبت یا آب اضافی خواهد شد . این رطوبت اضافی باعث عوض شدن رنگ دیوار یا فرش زیر پنل داخلی خواهد شد و نکته جهت یادآوری در آغاز فصل تابستان کندانسور کولر را حتما پاکسازی کنید و گرد و غبار آن را کاملا تمیز کنید . این کار شما می تواند کارایی و عملکرد سیستم سرمایشی را تا بیست درصد افزایش دهد .

درزگیری پنجره ها 

برای اینکه در هنگام سرما انرژی هدر نشود باید درزهایی که بین کولر و پنجره است را بررسی کنید تا در مصرف انرژی صرفه جویی کرده باشید .

آماده کردن کولر برای تابستان

در این قسمت از مقاله نگه داری کولرگازی در فصل زمستان به اینجا می رسیم که برای فصل تابستان چگونه می توان دستگاه را آماده کنیم . پس از انجام مراحل بالا شما می توانید با خیال راحت اتاقک کولر را با یک پارچه بپوشانید یا آن را به جای دیگری منتقل کنید که از رطوبت در امان باشد . دیگر قسمت هایی که بیرون هستند مانند پنل را نیز می توانید پوشش دهید . این کار شما باعث آن شده که در فصل سرد زمستان از نفوذ رطوبت و گرد و خاک به درون آن جلوگیری شود .